Pátek, 2 prosince, 2022
- Komerční sdělení -magazin
HomeZdravíMinulý týden na dětském urgentním čtyři děti předávkované paracetamolem

Minulý týden na dětském urgentním čtyři děti předávkované paracetamolem

Na školním informačním systému Edupage se v pátek rodičům objevila zpráva, která upozorňovala na riskantní aktuální jev – předávkování dětí paracetamolem. MUDr. Jakub Gécz z urgentu Národního ústavu dětských nemocí na bratislavských Kramárech to potvrdil. Minulý týden měly takové děti čtyři, přičemž tři přišly v jeden den.

Problém je v tom, že v prvních hodinách se to nemusí projevit vůbec a příznaky vzniknou až při akutním poškození jater, kdy dochází k jejímu selhávání.

V pátek přišla od Centra pedagogicko-psychologického poradenství a prevence v Bratislavě 3 rodičům na Edupage zpráva: „Chceme Vás upozornit na riskantní jev, který toho času běží mezi dětmi a mladými lidmi. Na Kramárech je již přijato v krátké době páté dítě po předávkování paralenem. Prosíme o pozornost při změnách nálady, zvláštním chování, které se může v této době významněji projevovat. Také prosíme u taktního upozornění vašich dětí, že se v současnosti děje takový jev, a ten je nebezpečný. Je nanejvýš třeba přistupovat k dětem s důvěrou a nevytvářet na ně nátlak ve smyslu, že v žádném případě by něco neměli a podobně.“

Zpráva pokračovala: „Diskusi s dítětem můžete otevřít spíše tímto způsobem: Slyšel jsem, že momentálně je v Bratislavě více dětí v nemocnici, protože užili léky, které neměly užít. Ráda bych si chtěla o tom s tebou popovídat, jestli jsi slyšel, nebo o někom víš, abychom i je upozornili, že to není v pořádku… Pokud by tě i někdo/něco nutilo být ve hře nebo v nějaké výzvě, tak abys to dokázal kdykoli zastavit a přijít mi o tom říct.“

Ještě v pátek jsme telefonovali s paní ředitelkou CPPS Bratislava 3 PeedDr. Janou Lednickou, která k této zprávě neuměla říct víc. „Dozvěděli jsme se o tom od jedné školní psycholožky, tak jsme upozornění rodičům rychle pustili ven, abychom zabránili ještě horší situaci. Protože minimálně jedno z dětí by mělo být na Kramárech i teď,“ řekla ještě před víkendem.

Zachraňme duše našich dětí!
MUDr. Jakub Gécz z urgentního příjmu NOUCH situaci potvrdil. „Měli jsme zde čtyři děti v jednom týdnu, z toho tři v jeden den ve věku 12 až 17 let. Nemyslím si, že jde o nějakou výzvu mezi dětmi, i když to vyloučit nelze. Tito teenageri mají obyčejně psychické problémy a často končí v péči dětského psychiatra,“ dodává.

Jak se předávkování paracetamolem (účinná látka např. v Paralenu či Panadolu) projevuje? „Problém je v tom, že v prvních hodinách se to nemusí projevit vůbec a příznaky vzniknou až při akutním poškození jater, když dochází k jejímu selhávání. Měli jsme pacienta, který přišel až po dvou dnech od požití z jiného důvodu, přiznal se, a měl stonásobně překročené hodnoty hepatálních testů. Některým dětem přijde špatně dříve, já říkám, že chválabohu, neboť po požití např. 30 tablet, dojde k zánětu žaludeční sliznice, děti vracejí a mají bolesti břicha, rodiče proto začnou včas pátrat, co je ve věci. Nebo se děti leknou a samy se přiznají. Paracetamol má své antidotum, ale důležité je stihnout jej podat co nejdříve, nejlépe do osmi hodin od předávkování. Naštěstí, mohu říci, že žádné z dětí nezemřelo.“

- Komerční sdělení -pr clanky

Najnovjše články